pondelok 9. mája 2016

KASTÍLSKE 100% OLIVOVÉ MYDLO



Keď sa mi narodil syn, mama mi radila prať dupačky v kastílskom mydle, aby nemal žiadnu reakciu na prací prach a aviváž. Vraj kedysi tak právala aj jej mama aj ona naše kojenecké košieľky.
Kastílske mydlo bolo privezené križiakmi do Európy zo Sýrie, z mesta Allepo, robilo sa z olivového oleja a vavrínového oleja, ktoré ale v Európe bolo ťažko zohnať, preto sa používal len samotný olivový olej a teda vyrábalo sa hlavne v Španielsku, kde bolo olivového oleja dostatok.

Kastílske mydlo je určené hlavne ľuďom, ktorý trpia kožnými alergiami a chorobami.
Čisto olivové mydlo veľmi dlho zreje, môže to byť až niekoľko mesiacov, môjmu stačili 4 týždne, PH bolo dobré už po 2 týždňoch, ale nechala som ho odpočívať mesiac.
Taktiež býva tvrdé a málo pení, v mydlovničke sliznie. Všetkým týmto prejavom sa dá pomôcť, inšpirovala som sa na blogu modernej alchymistky a pridala cukor a soľ proti sliznutiu a na viac peny, link na článok je tu .
Recept som si prerátala z blogu soap queen tu .

Recept:
proces za studena.

1077 g Olivový olej z výliskov


na lúh:
354 g destilovanej vody 
136 g NAOH ( hydroxid sódny)

20 ml esencie
1,5 čajovej lyžičky kuchynskej soli ( nie morskej)
2 čajové lyžičky kryštálového cukru

teplota oleja a lúhu od 33 do 38 stupňov pre zmiešanie

Ako farbu som použila francúzsky zelený íl, čisto prírodný, ktorý ale po čase úplne zmizol a mydlo je bielej farby.

Na začiatok som si v 1 lyžičke destilovanej vody zmiešala pre bielu farbu 1 čajovú lyžičku oxid titaničitý a v druhej šálke tiež s lyžicou vody 1 veľkú lyžicu francúzskeho zeleného ílu.



Odvážila som vodu a do nej rozpustila 1,5 čajovej lyžičky kuchynskej soli a 2 čajové lyžičky cukru.

Do vody som  nasypala NAOH, zase, pozor na pokožku, oči a výpary, VŽDY sypeme NaOH do vody a NIKDY naopak, hrozí výbuch. Akonáhle mám lúh , utekám s  ním na terasu, kde nie sú deti, pes, nikto,  kto by sa mohol omylom napiť alebo lúh vyliať, zle sa stane vždy rýchlo, preto buďte opatrní.
Lúh musí vychladnúť na 33 až 38 stupňov, nesmie sa prihrievať. Treba si to rozplánovať.


Olivový olej som odvážila a prihriala na teplotu 33 stupňov , tesne pred tým ako som do neho išla naliať už vychladnutý lúh, Do oleja som primiešala 20 ml santalovej silice pre jemnú vôňu.
Lúh som naliala do oleja a ponorným mixérom som dosiahla pomerne rýchlo stopu ( pudingovú konzistenciu).


Vtedy som zmes rozdelila na polovicu a zamiešala pripravené farby. Zelená je naozaj veľmi slabá, možno treba dať 2 veľké lyžice zeleného ílu. Nabudúce vyskúšam.



 
Do formy som naliala z každej strany naraz obe farby, už boli dosť husté ale rýchlo som opakom varešky porobila na spoji farieb pár cik -cakov :-)


Zvyšok mydla som rozdelila na biele a zelené mydielka v ďalších formách.



 
 


Po 24 hodinách bolo mydlo ešte mäkšie, ale už sa dalo vyklopiť. Mydlo si odkladám na papier na pečenie, krížom postavené na hrane, aby mohlo schnúť a teda tvrdnúť. Skladujem ho v špajzy, kde mi nezavadzia, po mesiaci prekladám do škatule od topánok.

Mydielko naozaj penilo a nesliznelo, teda cukor a soľ urobili svoj trik :-)























Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára